Posiadając własny samochód musimy być świadomi konieczności dokonywania przeglądu jego stanu technicznego. Jest on w Polsce obowiązkowy i konieczny do przeprowadzania równo co rok. Chcąc go dokonać, należy udać się do dowolnego serwisu, który posiada stosowne uprawnienia i jest w stanie nie tylko przeprowadzić kontrolę, ale i podbić odpowiednie pole w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
Przegląd ma na celu, oczywiście, sprawdzenie stanu technicznego, w jakim znajduje się posiadany przez nas samochód. Co należy przez to rozumieć? Co dokładnie jest sprawdzane w jego trakcie? Jak przygotować się do wizyty w serwisie? O tym wszystkim zamierzamy powiedzieć w dzisiejszym wpisie.
Na które rzeczy zwraca się uwagę przy przeglądzie?
Każdy z kierowców musi przejść przez przegląd rejestracyjny. Co jest sprawdzane w jego trakcie? Tutaj teoria często może różnić się od praktyki. W teorii bowiem przegląd powinien być kompleksowy i brać pod uwagę absolutnie każdy element auta. W praktyce jednak zwraca się uwagę na te rzeczy, które najczęściej ulegają zużyciu, wyczerpaniu czy uszkodzeniu, a które mają jakikolwiek wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Nasze i innych kierowców. Poniżej wypisujemy wszystko to, co powinien sprawdzić serwisant w trakcie przeglądu.
- Oświetlenie i opony. Oświetlenie samochodu musi być sprawne – żadna z żarówek zewnętrznych (w tym kierunkowskazów i świateł drogowych) nie może być niesprawna. Jeśli tak będzie, trzeba będzie ją wymienić na miejscu. Klosze muszą być odpowiednio przejrzyste, a samo światło – właściwie ustawione. Ważne są także opony, które nie mogą być zużyte. Jeżeli są na nich widoczne wskaźniki informujące o zużyciu lub głębokość ich bieżnika jest mniejsza niż 1,6 mm, będziemy musieli je wymienić. Na żadnym z elementów naszego samochodu nie może być widoczna nadmierna korozja. Jeśli postępuje ona i jest zbyt duża, może to być problemem.
- Układ hamulcowy i zawieszenie. Na specjalnym stanowisku rolkowym testowany jest układ hamulcowy. Aby nasz samochód przeszedł próbę, jego hamulec roboczy musi przekroczyć 50% skuteczności – ten postojowy zaś 25%. Różnica siły hamowania na kołach jednej osi nie może zaś przekraczać normy (30%). Jeżeli chodzi o zawieszenie, skuteczność tłumienia amortyzatorów nie może być niższa niż 40%, a różnica między amortyzatorami na jednej osi nie może przekraczać 15%. Niedopuszczalne są jakiekolwiek luzy w poszczególnych elementach układu zawieszenia. Ważna jest także szczelność (wyciek płynu hamulcowego lub oleju jest absolutnie niedopuszczalny).
- Emisja spalin. Aby samochód mógł legalnie poruszać się po polskich drogach, musi spełniać normy emisyjne. Serwis sprawdza to za pośrednictwem specjalnych czujników, które wykrywają wydzielanie węglowodorów i dwutlenku węgla. Jakiekolwiek nieprawidłowości pod tym względem (w tym również zbyt głośny wydech) powodują nie przejście przez przegląd.
- Elementy bezpieczeństwa. W czasie przeglądu konieczne jest też sprawdzenie wszystkich tych rzeczy, które są ściśle związane z bezpieczeństwem. Chodzi tu między innymi o pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz klakson. Każdy z tych elementów musi funkcjonować bezbłędnie.
Musimy pamiętać, że nieco więcej do roboty będzie miał serwisant w przypadku samochodu z instalacją LPG. W takiej sytuacji będzie on musiał sprawdzić szczelność instalacji. Zrobi to za pomocą specjalnego czujnika. Wizyta w serwisie nie powinna nam zająć więcej niż pół godziny.
Jak przygotować się do badań technicznych?
Jeżeli chodzi o przygotowania do badania technicznego, te nie powinny nam zająć zbyt wiele czasu. Miło byłoby wyczyścić samochód i zrobić porządek w jego wnętrzu. Jeżeli jednak chodzi o poszczególne części, nie powinniśmy z nimi nic robić. W końcu przegląd ma na celu wychwycenie nieprawidłowości mogących pojawić się w czasie normalnego użytkowania. Zadbajmy jednak o to, by zawczasu umówić się z profesjonalnym serwisem samochodowym. Te doświadczone i najlepsze często mają bardzo napięte harmonogramy.
Jeżeli posiadamy samochód z instalacją LPG, koniecznie zabierzmy ze sobą dokument legalizacyjny butli LPG. Jest on wydawany na dziesięć lat. Musi być ważny, abyśmy pomyślnie przeszli przegląd. Bez niego nie będzie to możliwe.
Podsumowanie
Każdy kierowca samochodu powinien mieć świadomość tego, że w trakcie jego kariery jako kierowcy przyjdzie mu (a raczej jego samochodowi) przejść przez obowiązkowy przegląd rejestracyjny. Co jest sprawdzane w jego trakcie? Najogólniej rzecz ujmując – wszystko to, co w aucie psuje czy zużywa się najczęściej i co może mieć wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Pamiętajmy, że przeglądu nie powinniśmy wykonywać w serwisie mało profesjonalnym, ani też starać się go obejść (płacąc za przegląd, który fizycznie nie ma miejsca). Całość bowiem ma na celu sprawdzenie, czy w naszym aucie będziemy mogli czuć się bezpiecznie, nie powodując przy tym zagrożenia. Nie bagatelizujmy więc sprawy i nie starajmy się ukryć wad, o których doskonale wiemy. To najrozsądniejsze podejście, które na pewno nam się opłaci.