Ważnym elementem nowoczesnego samochodu jest układ elektryczny. Jego części składowe: okablowanie elektryczne, akumulator, alternator oraz inny sprzęt elektryczny. Z reguły akumulator znajduje się z przodu nadwozia pod maską, w pobliżu silnika. Nowoczesne akumulatory działają bez problemów przez wiele lat, bez konieczności przeprowadzania ich konserwacji. Ale prędzej czy później każdy właściciel samochodu staje przed koniecznością wymiany akumulatora. Lepiej wcześniej zająć się tym problemem, ponieważ zużyta bateria może działać w ciepłym sezonie, ale zawiedzie wraz z nadejściem chłodu.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze akumulatora do samochodu?
Projektanci samochodów zawsze starają się optymalnie obliczyć wszystkie parametry układu elektrycznego. Ważna jest moc akumulatora potrzebna do samochodu. Z jednej strony akumulator musi zapewnić wystarczającą energię do rozrusznika, który jest przeznaczony do rozruchu jednostki napędowej, konkretnych części silnika i wszystkich dodatków związanych z silnikiem. Z drugiej strony akumulator samochodowy będzie musiał dostarczyć niezbędną ilość energii do innych komponentów i układów pomocniczych.
Pojemność baterii jest jednym z najważniejszych wskaźników, na których należy polegać przy wyborze baterii. Głównym błędem przy zakupie akumulatora, który popełniają kierowcy, jest niewłaściwy wybór pojemności. Jest mierzony w amperogodzinach. Jeśli pojemność jest mniejsza niż oczekiwano, akumulator zostanie naładowany wysokim prądem. Doprowadzi to do ciągłego ładowania akumulatora. Kupując akumulator o pojemności większej niż zalecana w dokumentacji pojazdu, prostownik nie będzie w stanie zapewnić pełnego naładowania. W pierwszym i drugim przypadku magazyn energii nie będzie działał w trybie optymalnym. Może to znacznie skrócić żywotność baterii. Przed zakupem warto zapoznać się z książkę serwisową lub dokumentację samochodu.
Przyczyny wymiany akumulatora w samochodzie
Zdarza się, że samochód bez wyraźnego powodu zaczyna słabo uruchamiać się po przestoju: najprawdopodobniej akumulator wyczerpał swoje możliwości. Lepiej jednak to sprawdzić, ponieważ czasami nie jest to jego wina, ale zwarcie, które powstało w okablowaniu auta. Baterię należy naładować, na przykład podczas długiej podróży lub korzystania ze specjalnego urządzenia w domu. Za pomocą multimetru mierzy się napięcie na jego zaciskach: bez obciążenia urządzenie powinno pokazywać 12,6-12,9 woltów, a po włączeniu wiązki głównej może chwilowo spaść do 10 woltów, ale natychmiast powinno zacząć rosnąć do 11,5-12 V. Tak się nie dzieje tzn. akumulator jest rozładowany i lepiej go wymienić.
Kluczowe parametry akumulatorów
-
Pojemność. Jest ona wskazywana w amperogodzinach (Ah) i mówiąc prosto, pokazuje, jak długo akumulator może wytrzymać obciążenie znamionowe. Innymi słowy, im większa pojemność, tym więcej razy będzie musiał uruchomić silnik w chłodne dni. Na przykład napis 60 Ah wskazuje, że w ciągu 20 godzin akumulator powinien dać prąd 3A. Nie można zapominać, że pojemność dramatycznie spada wraz ze spadkiem temperatury i starzeniem się akumulatora.
-
Prąd rozruchowy. Wskazany w amperach (A) oznacza maksymalne obciążenie, które można podłączyć do akumulatora na okres od 10 do 30 sekund bez negatywnych konsekwencji. Im mocniejsza maszyna, tym mocniejszy jest akumulator, a dla silników Diesla wskaźnik ten jest szczególnie ważny.
-
Rozmiar. Pomimo tego, że zewnętrznie akumulatory samochodowe wyglądają tak samo, mogą różnić się rozmiarem, kształtem i położeniem zacisków nawet w tej samej klasie pojemności.
Obsługa akumulatorów samochodowych
Akumulatory samochodowe występują w kilku rodzajach. Jeśli akumulator wykorzystuje zwykły elektrolit w postaci kwasu siarkowego rozcieńczonego wodą, konieczne jest monitorowanie jego stanu, sprawdzanie gęstości i ilości cieczy. Takie akumulatory są wyposażone w korki pozwalające na uzupełnienie poziomu elektrolitu, dlatego nazywane są obsługowymi. Takie baterie są zwykle tańsze.
Teraz bezobsługowe akumulatory stają się coraz bardziej powszechne, w których elektrolit prawie nie gotuje się z powodu wielu technologii, zaimpregnowane maty z włókna szklanego między płytkami (żel lub AGM). Takie akumulatory mogą kosztować znacznie więcej, ale działają też znacznie dłużej. Zamiast elektrolitu wykorzystywany jest kwas zmieszany z krzemionką w formie żelu. Wykazują się większą wydajnością energetyczną, są odporniejsze na wstrząsy a także uderzenie i wysokie temperatury.
Do pojazdów posiadających systemy Start&Stop lub z napędem hybrydowym przeznaczone są specjalne akumulatory. Ich wyróżnikiem jest tolerowanie powtarzających się cykli ładowania oraz rozładowywania, ponadto gwarantują szybkie uruchomienie silnika podczas ruszania samochodem. Są odpowiednie podczas jazdy po mieście. Nawet najtańszy akumulator samochodowy wytrzyma półtora roku bez utraty swoich właściwości, ale potem nieuchronnie będzie musiał zostać wymieniony. Przed zakupem należy sprawdzić, jak dobrze wybrana bateria utrzymuje ładunek.
Akumulatory wapniowe Ca/Ca
W produkcji akumulatorów rozruchowych do samochodów, wykorzystuje zaawansowaną technologię Ca / Ca (wapniowo-wapniową). Technologia ta pozwala tworzyć źródła prądu stałego ze znacznym wzrostem pojemności i napięcia przy jednoczesnym zachowaniu tradycyjnych wymiarów, pomagając zachować wydajność nowoczesnego samochodu wyposażonego w dużą liczbę odbiorców energii. Technologia ta sprawia, że akumulatory nie wymagają dolewania wody, elektrolit nie gotuje się, tj. doładowanie nie jest wymagane w całym okresie eksploatacji.
Technologia pozwala na zwiększenie prądów rozruchowych akumulatora w niskich temperaturach (rozruch jest zapewniony do minus 40ºC). Ze względu na unikalny skład stopów akumulatory wapniowe są bardziej odporne na przeładowanie. Zastosowanie wapnia i brak antymonu w stopie pozwala akumulatorowi utrzymywać ładunek 3 razy dłużej niż inne akumulatory. Przyczynia się to do wdrażania najnowszych osiągnięć projektowych wiodących producentów samochodów. Do podładowania baterii Ca/Ca wystarczy standardowy prostownik o napięciu 12V. Akumulator Ca/Ca jest dobrym wyborem w przypadku samochodu wyższej klasy, wyposażonego w szereg odbiorników prądu.
Inne parametry, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze akumulatora
-
Polaryzacja akumulatora to lokalizacja zacisków biegunów względem obudowy akumulatora. Istnieje polaryzacja bezpośrednia i odwrotna. Bezpośrednia polaryzacja biegun dodatni czerwony (plus) i ujemny niebieski (minus).
-
Rozmiar zacisków – oprócz tego, że średnica ujemnego zacisku jest nieco mniejsza niż zacisk dodatni, jest podzielony na azjatycki i europejski. Azjatyckie (cienkie) z reguły można znaleźć w samochodach wyprodukowanych w Japonii, a europejskie są stosowane we wszystkich samochodach produkcji europejskiej.
-
Wymiary gabarytowe akumulatora – oprócz charakterystyki elektrycznej, akumulator należy dobierać zgodnie z cechami konstrukcyjnymi samochodu (miejsce instalacji, metoda montażu), biorąc pod uwagę długość, szerokość i wysokość akumulatora. Dotyczy to przede wszystkim samochodów o gęstym układzie komory silnika i niestandardowym układzie akumulatora.
Kupując akumulator, należy zapoznać się z wymaganiami instrukcji obsługi i warunkami gwarancji, których nieprzestrzeganie prowadzi do znacznego skrócenia żywotności zarówno akumulatora, jak i wyposażenia elektrycznego samochodu. Napięcie na zaciskach powinno wynosić, co najmniej 12,5 V. Podczas symulacji rozładowania rozrusznika za pomocą wtyczki obciążenia napięcie akumulatora powinno pozostawać w granicach 10,5–11,0 V przez 5–8 sekund.