Wymiana oleju silnikowego to dla wielu kierowców coroczny rytuał. Generalnie każdy model auta posiada indywidualne wskazania od producenta, dotyczące częstotliwości wymiany oleju. Jeśli posiadamy auto z salonu, wówczas w instrukcji będzie zaznaczone, co ile kilometrów powinna nastąpić wymiana. W przypadku używanych pojazdów, pomocne będą specyfikacje zamieszczone na stronach producenta. Jakie czynniki poza przebiegiem mają wpływ na zużycie oleju samochodowego? Oto krótki poradnik, który wyjaśni wszelkie wątpliwości związane z wymianą oleju. 

Najważniejsze funkcje oleju silnikowego – by auto na długo pozostało sprawne

Olej silnikowy pełni bardzo ważną rolę. Jeśli zlekceważymy lampkę kontrolną, informującą nas o konieczności wymiany, możemy doprowadzić do poważnej awarii silnika. Podczas jazdy wszystkie metalowe elementy silnika pracują na pełnych obrotach. Olej dozowany jest systematycznie i eliminuje tarcie. Silnik działa sprawnie. Jednocześnie zawarte w nim komponenty chronią metalowe śrubki, rozrząd i zawory przed rdzą. Dlatego wybór odpowiedniego produktu jest tak ważny. Olej ma chronić, amortyzować tarcie występujące podczas jazdy i zapewniać sprawną oraz bezpieczną eksploatację pojazdu.

Zalecenia producenta, a uniwersalne standardy wymiany oleju

 

 

wymiana olejuKupując nowe auto mamy wydłużony okres serwisowania. Do pierwszej wymiany może dojść nawet po dwóch – trzech latach od daty zakupu. Wszystko dzięki temu, że najnowsze modele zużywają mniej oleju. Wyjątkowo długi interwał, czyli przerwa między wymianą oleju, wynosi nawet 50 tysięcy km. W tym czasie auto może zmienić już swojego właściciela. Jednak nawet najlepsze produkty klasy premium mają swoją wytrzymałość i termin przydatności. Dlatego zwłaszcza podczas kupna auta z drugiej ręki, zwróćmy uwagę na konieczność przeprowadzenia podstawowego serwisu.   

Optymalny czas na wymianę oleju nadchodzi, gdy przejedziemy ok. 15 tysięcy km albo 1 rok. To niezmienny standard i większość serwisantów zaleca, by nie przekraczać znacząco tych limitów. Z biegiem lat silnik się zużywa, a olej szybciej brudzi, dlatego im starsze auto, tym częściej powinniśmy wymieniać olej. Dla własnego komfortu i w trosce o długie użytkowanie możemy połączyć wymianę oleju z corocznym przeglądem. 

Oleje do wydłużonego serwisu typu Long Life: czy warto w nie inwestować?

Długie przebiegi bez wymiany oleju to tylko pozorna oszczędność. Wielu producentów zachwala swoje auta i kusi klientów obietnicą beztroskiego użytkowania z wydłużonym terminem serwisowania. Jeśli nasze auto zostało stworzone zgodnie z zasadą Long Life, gdzie koncern motoryzacyjny maksymalnie wydłuża interwały między wymianami, to są w tym pewne zastrzeżenia. Dłuższa jazda na jednym oleju wymaga specjalnych typów smarów. Oleje z oznaczeniem LL przeznaczone są do aut z dłuższym serwisem, czyli tzw. Long Life. W tym samym czasie auto jest na gwarancji liczonej od daty zakupu, więc klient i tak wykonywałby przegląd na koszt producenta. Wielu znawców branży motoryzacyjnej wskazuje, iż wydłużony serwis to tylko chwyt marketingowy, a doświadczony kierowca powinien zadbać o systematyczną wymianę oleju.

Jakie dodatkowe czynniki skracają okres między wymianą oleju?

Do dodatkowych czynników, które skracają okresy interwałów między kolejnymi wymianami, należy rodzaj pokonywanych tras. Jeśli kierowca jeździ na krótkich dystansach, stoi w miejskich korkach, gdzie dodatkowo wytwarzane są duże ilości spalin, wówczas dla lepszej pracy silnika, warto zadbać o częstsze wymiany. W warunkach niesprzyjającej eksploatacji, czyli w dominującej jeździe po mieście, warto wymieniać olej nawet co 10 -15 tysięcy km. To zapewnia optymalne smarowanie silnika i wszystkich jego podzespołów.

Także samochody na gaz mają krótszy okres serwisowania. Przy instalacji LPG powinno się wymieniać olej nie rzadziej niż co 25 tysięcy km. Nawet jeśli pojazd został fabrycznie skonstruowany jako Long Life, to jednak instalacja gazowa powoduje dodatkowe obciążenie dla silnika i jest bezpośrednim wskazaniem do częstszej wymiany oleju.

Klasa i jakość oleju dostosowanego do naszego auta

Producent naszego samochodu określił w instrukcji użytkowania rodzaj oleju, jaki powinniśmy stosować. Na rynku istnieje wiele rodzajów olejów silnikowych, dedykowanych do aut premium, klasy ekonomicznej i średniej. Oleje posiadają specjalne oznaczenia, które informują o tym, czy mogą być stosowane w silnikach Diesla lub benzynowych. Przy serwisie Long Life widnieje specjalne oznaczenie LL. olej charakteryzuje się także lepkością. Może być syntetyczny, półsyntetyczny lub mineralny. Generalnie wielu mechaników doradza swoim klientom zamianę oleju, gdy auto jest starsze a silnik po długim czasie użytkowania wykazuje ślady zużycia. Oleje o podwyższonej lepkości mają dłuższy czas spalania i polecane są do starszych aut. Zwłaszcza, gdy wskaźnik zużycia oleju pokazuje, że ubywa płynu po dłuższej jeździe. To pierwszy z symptomów starzenia się auta. Nowe auta ze sprawnym silnikiem wymagają oleju o mniejszym poziomie lepkości. Wybierając olej pamiętajmy o wyborze tego z właściwymi oznaczeniami. To bardzo ważne, zwłaszcza gdy sami decydujemy się na wymianę.