Eksploatacja samochodu wymaga ponoszenia pewnych kosztów, ponieważ tylko to prowadzi do bezpieczeństwa oraz w ogóle umożliwia sprawne poruszanie się pojazdem. Niektóre elementy zużywają się szybciej niż inne. Jednocześnie część mocniej tkwi w świadomości kierowców i tym samym mocniej zwraca się na nie uwagę. Do tej kategorii z pewnością możemy zaliczyć wymianę oleju i filtra silnikowego, klocków i tarcz hamulcowych, opon czy rozrządu. Jedną z kwestii, o którą musimy się zatroszczyć, jest również zbieżność kół. Dlaczego ten temat jest tak ważny?
Zbieżność kół a geometria
Na początek wyjaśnijmy tę różnicę, ponieważ często dochodzi do wykorzystywania tych pojęć zamiennie, a ich dokładne wykorzystanie może ułatwić komunikację. Zbieżność kół jest jednym ze składników geometrii. Ta szersza grupa jest w dużej mierze kwestią decyzji, którą muszą ponieść konstruktorzy. Do tej grupy należy też zaliczyć np. kąt pochylenia, kąt wyprzedzenia czy kąt pochylenia sworznia zwrotnego. Zbieżność jest podkategorią ogólniejszej geometrii. Nie jest to kwestią puryzmu językowego, ale precyzyjniejszego porozumiewania się.
Czym jest zbieżność kół?
Wiemy już, że zbieżność jest jedną z podkategorii geometrii. Czym ona jednak jest? Gdy popatrzymy od góry na koła naszego samochodu, to właśnie ich ustawienie względem siebie nazywamy zbieżnością. Konstruktorzy samochodów muszą zapewnić kompromis pomiędzy dwoma sytuacjami: jazdą prosto oraz pokonywaniem zakrętów. Wymaga to odpowiedniego ułożenia kół względem siebie. Wydawałoby się, że jest to banalny temat i koła muszą być idealnie równoległe względem siebie. Rzeczywistość jest nieco bardziej złożona. Co więcej, pełną równoległość kół nazywamy zbieżnością połowiczną, która prowadzi do bardzo niewygodnego prowadzenia samochodu oraz pojawienia się niebezpieczeństwa. Koła powinny być skierowane delikatnie do środka. Oczywiście gdy z zewnątrz popatrzymy na samochód, nie zauważymy delikatnego kąta. Właśnie taką sytuację nazywamy zbieżnością całkowitą i to jest właśnie ten kompromis pomiędzy jazdą do przodu a pokonywaniem zakrętów. Gdy koła są skierowanie na zewnątrz, mamy do czynienia ze zbieżnością ujemną. Z dodatnią, gdy koła są nadmiernie ułożone do środka. Obie te sytuacje są niebezpieczne i niekomfortowe. Dlaczego jednak jest to tak istotny temat?
Dlaczego zbieżność kół jest tak ważna?
Powyższe informacje były bardziej skomplikowane niż samo zrozumienie tego, jak ważna jest odpowiednia zbieżność kół. Oczywiście w sytuacji, gdy nie będzie ona zachowana, samochód będzie trudny w prowadzeniu i tym samym może to przy niekorzystnych warunkach doprowadzić nawet do wypadku. Po pierwsze odpowiednio ustawione koła ułatwiają prowadzenie pojazdu. Doświadczeni kierowcy z pewnością znają sytuację, gdy czasem samochód skręca, podczas gdy kierownica jest ustawiona prosto. Właśnie tego typu problemy mogą wynikać z problemów geometrii. Po drugie nieprawidłowa zbieżność kół to nie tylko utrudnione prowadzenie, ale również obniżenie przyczepności. Wynika to z tego, że nie zawsze cała powierzchnia opony będzie mieć kontakt z nawierzchnią. Może to mieć znaczenie szczególnie w przypadku pokonywania ostrych zakrętów. Możliwe konsekwencje tej sytuacji nie wymagają specjalnej wyobraźni. Może to doprowadzić do utraty kontroli nad samochodem i wypadnięcia ze swojego pasa. Rezultatem może być znalezienie się auta poza drogą lub zderzenie z autem, które będzie jechać z przeciwnego kierunku. Po trzecie nieprawidłowa zbieżność kół to zwiększone zużycie ogumienia opony. Ostatecznie kierowca, który chce oszczędzić na tym aspekcie, nawet z finansowego punktu widzenia więcej traci, niż zyskuje.
Czy można samemu zadbać o zbieżność kół i czy warto?
Teoretycznie możemy sami zadbać o odpowiednią zbieżność kół. Może się to opierać na pomiarach odległości pomiędzy zewnętrznymi fragmentami obręczy kół. Wymaga to zastosowania rurki cienkościennej. Ponadto jest to jedna z kilku metod, które pozwalają na wykonanie tej pracy. Czy jednak warto zadbać o zbieżność kół samemu? Nie wydaje się to rozsądnym rozwiązaniem. Przede wszystkim łatwo popełnić błędy, które doprowadzą do powstania zbieżności połowicznej. Będziemy mieć wtedy wrażenie, że uzyskaliśmy optymalny efekt, ale rzeczywistość może to negatywnie zweryfikować. Jednocześnie ustawienie zbieżności kół w profesjonalnym warsztacie nie jest kosztownym zabiegiem. Nie powinniśmy oszczędzać na bezpieczeństwie. Profesjonalne warsztaty samochodowe dysponują dokładnym sprzętem, który pozwoli dokonać ustawienia z bardzo dużą precyzją. W domowych warunkach nie jest to możliwe do otrzymania. Wynika to z zastosowania automatycznych systemów pomiarowych. Oprócz tego konieczne jest oczywiście doświadczenie i wiedza specjalisty w warsztacie. Ogólnie nie poleca się zadbania samemu o zbieżności kół.
W skrócie o tym, dlaczego zbieżność kół jest tak ważna
Prawidłowa zbieżność kół polega na ich odpowiednim ustawieniu względem siebie. Jest to tak istotne z trzech głównych powodów. Po pierwsze nieprawidłowa zbieżność może prowadzić do utrudnionego prowadzenia samochodu. Po drugie zmniejsza się przyczepność kół, co może prowadzić do katastrofalnych skutków podczas pokonywania niebezpiecznego zakrętu. Po trzecie ma to znaczenie również w kwestii ekonomii, ponieważ nieprawidłowa zbieżność kół to większe zużycie ogumienia opon. Odpowiednia geometria (ogólnie) to kwestia delikatna, która wymaga dużej precyzji. Z tego powodu tak ważne jest skorzystanie z pracy specjalistów.