Na pytanie, który układ jest najważniejszą częścią samochodu, często w pierwszej kolejności przychodzi do głowy silnik oraz cały układ napędowy. Z punktu widzenia kupna pojazdu rzeczywiście jest to bardzo sensowne podejście. Inaczej to wygląda w kwestii samej eksploatacji. Najważniejsze nie jest to, czy oszczędzimy w trakcie trasy 2 minuty, ale to, czy w ogóle bezpiecznie dojedziemy. Z tego powodu najważniejszy w codziennej eksploatacji jest układ hamulcowy. Podstawą jest zadbanie o odpowiedzi poziom płynu hamulcowego. Najczęściej musimy go wymienić co 2 lata lub co 60000 km. Zaleca się od razu zastosowanie nowego podczas zakupu używanego samochodu. W ramach tego artykułu skupimy się jednak na innym aspekcie. Kiedy powinniśmy wymienić klocki hamulcowe? Jaki ma to związek z wymianą tarcz hamulcowych? Jak wydłużyć żywotność klocków oraz czy można (i warto) zrobić to samemu?

Dlaczego sprawne klocki hamulcowe są tak ważne?

Na początek przedstawmy skrótową zasadę działania układu hamulcowego. Jest ona nieskomplikowana i jej zrozumienie nie wymaga żadnej specjalnej wiedzy. Kierowca, naciskając na pedał hamulca, wytwarza ciśnienie płynu hamulcowego w przewodach. Tutaj pojawiają się główni bohaterzy tego artykułu. Działanie zewnętrznej siły w postaci ciśnienia prowadzi od dociśnięcia klocków do tarczy hamulcowej. Pojawienie się tarcia prowadzi do ograniczenia ruchu kół aż do całkowitego wytracenie prędkości. Zasada działania najlepiej obrazuje to, jak ważnym elementem tego systemu są klocki hamulcowe oraz jaki jest ich związek z tarczą. Jak to jednak wygląda w kwestii wymiany? Jak często musimy to robić?

Kiedy musimy wymienić klocki hamulcowe?

Odpowiedź na to pytanie jest banalna i tym samym może wydawać się pleonazmem. Klocki musimy wymienić, gdy zajdzie taka potrzeba. Spokojnie, zaraz przedstawimy statystyki, które pokazują, jak to wygląda z praktycznego punktu widzenia. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że najlepszą metodą byłoby kontrolowanie stanów klocków hamulcowych. Tutaj jednak wymagana jest pewna wiedza na temat motoryzacji albo chociaż techniki. Korzystanie z pomocy mechanika na potrzeby sprawdzenia klocków nie jest popularna, chociaż prowadziłaby do podwyższenia bezpieczeństwa. Nie zmienia to faktu, że można samemu dostać się do klocków i wtedy sprawdzić poziom ich zużycia. Oczywiście nie każdy ma podnośnik, ale można skorzystać z warsztatów samoobsługowych i tym samym mając pewną wiedzę, możemy niskim kosztem wykonać pracę. Czy jednak warto to robić? Wymiana klocków hamulcowych jest tanim zabiegiem. Z tego powodu skuteczniej jest skorzystać z pracy profesjonalistów, którzy wiedzą, jak powinien wyglądać i działać sprawny układ hamulcowy. Oznacza to choćby sprawdzenie prostopadłości piasty. Warto więc pozostawić to zadanie profesjonalistom.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Jak często wymieniać klocki hamulcowe i od czego to zależy?

Istnieją różne szkoły i niektórzy podają, że klocki hamulcowe wystarczy wymieniać co 50000 km. Pamiętajmy jednak, że jest to górna dopuszczalna granica i pod żadnym względem nie należy jej przekraczać. Częściej zaleca się wymianę od 30000 do 50000 km i właśnie ta dolna granica wydaje się być najlepszym wyznacznikiem, ale tylko pod jednym względem. Jakim? Tutaj pojawia się temat tego, od czego zależy zużywanie tych części samochodowych. Prędkość z jaką prowadzimy samochód, bezpośrednio nie jest istotna. Najważniejsza jest dynamika jazdy. W praktyce oznacza to, że jeśli kierowca ma preferencję do ciągłego przyspieszania i hamowania, to z oczywistych powodów szybciej dojdzie do zużywania klocków. 30000 km wydaje się dobrym wyznacznikiem, ale tylko podczas spokojnej jazdy, która nie wymaga dużej liczby hamowań. W przypadku miasta kierowca jest zmuszony do tego zmuszony choćby poprzez poruszanie się w korku. W przypadku dynamicznej jazdy po mieście najczęściej zaleca się wymianę klocków co 10000-20000 km. Pamiętajmy, że dokładniejszym rozwiązaniem jest sprawdzanie co pewien czas (a raczej przejechaną odległość) stanu poszczególnych części. Podane dane należy traktować w sposób statystyczny. Nie zmienia to jednak faktu, że podanie szerokich przedziałów sprawia, że zazwyczaj skuteczne rozwiązanie znajduje się gdzieś w jego obrębie. Pamiętajmy, żeby obiektywnie określić agresywność jazdy. Oprócz tego warto dodać, że w trakcie czyszczenia samochodu na myjni powinniśmy unikać kierowania z bliska strumienia bezpośrednio na układ hamulcowy. Jest to jednak dodatkowy aspekt i mniej istotny niż poprzednie.

Wymiana klocków a tarczy hamulcowej

Układ hamulcowy nie jest jednym elementem, ale systemem złożonym z wielu części. Już wcześniej wspomnieliśmy, jak ważny jest to układ i jak często wymieniać klocki oraz płyn hamulcowy. Jak to jednak wygląda w kontekście tarcz? Zaleca się, że powinny być one wymieniane co drugą wymianę klocków hamulcowych. Czasem podaje się również, że co trzecią wymianę, ale nie należy oszczędzać na swoim bezpieczeństwie. Ponadto występuje zasada, że podczas każdej wymiany klocków nie ma potrzeby wymiany tarczy, ale zawsze, gdy dochodzi do wykorzystania nowej tarczy, należy również zainstalować nowe klocki. Pozwoli to na skuteczne dopasowanie elementów.

Podsumowanie

Najlepszą metodą jest regularne kontrolowanie stanów klocków hamulcowych. Oprócz tego warto jednak również znać podstawowe statystyki na ten temat. W przypadku spokojnej jazdy na terenach pozamiejskich podaje się najczęściej, że klocki trzeba wymienić co 30000-50000 km. Przekraczanie górnej granicy jest jednak niedopuszczalne. W ramach agresywnej jazdy po mieście nie należy przekraczać 20000 km, a najlepiej robić to co 10000 km. Oprócz tego pamiętajmy, że zaleca się wymianę tarczy hamulcowej co drugie wykorzystanie nowych klocków. Musimy również pamiętać o posiadaniu odpowiedniej ilości płynu hamulcowego. Najskuteczniejszym rozwiązaniem jest pilnowanie dolnych granic oraz powierzanie pracy profesjonalistom.